eerste navigatie vlucht - Reisverslag uit Mesa, Verenigde Staten van Gertjan Wijmer - WaarBenJij.nu eerste navigatie vlucht - Reisverslag uit Mesa, Verenigde Staten van Gertjan Wijmer - WaarBenJij.nu

eerste navigatie vlucht

Door: Gertje

Blijf op de hoogte en volg Gertjan

01 Augustus 2007 | Verenigde Staten, Mesa

hallo allemaal,

vandaag (dinsdag) heb ik mijn eerste navigatie vlucht gehad.
Nadat we maandag eerst een uitgebreide briefing hadden gekregen over hoe alles in zijn werk gaat, mocht ik het vandaag voor een gedeelte allemaal in de pratijk laten zien.

Het navigeren is gebasseerd tijdens VFR op herkenings punten gecombineerd met koersjes sturen.
Wat je doet is eigenlijk een plan maken en deze uittekenen op je kaart. Dan ga je alle gegevens opzoeken. Dus wat je ware koers is en je magnetische koers. Je kijkt wat een veilige hoogte is en of je daat ook mag vliegen volgens de regels. Kortom alles. Je moet ook een navigatie log maken. Deze heb je bij je in je vliegtuig om al je tijden over waypoints (punten op de kaart waar je moet uitkomen) en je fuel berekening.

Dit alles lijkt erg makkelijk misschien.....het is het niet.
Het was echt goed zweten in die kist. Ze gaan er vanuit dat je eigenlijk al veel kan. sowieso theoretisch. Omdat je al 18beurtjes hebt gehad, kan je eigenlijk je vliegtuig besturen, maar nu in comninatie met navigeren wordt het wel andere koek.

De heen vlucht lag ik goed op schema en klopte het eigenlijk ook nog best, maar terug was ik wel redelijk van koers. Kwam ook omdat ik namelijk wat oefeningen tussendoor kreeg (engine failure bijvoorbeeld) en ik dus weer een landing moest maken zogenaamd. En stijgen en dalen in deze hitte kost best wat tijd. Tevens kwam ik in een nieuwe omgeving, dus ook dat was even zoeken. Overall zei mijn instructeur dat het goed ging ook al dacht ik van niet.
Ik had ook vandaag voor het eerst een nieuwe instructeur, een man uit Zuid-Afrika oorspronkelijk. Aardige man, maar het was echt even wennen aan wat hij graag wou zien. Dus dat gaat leuk worden als je telkens andere instructeurs krijgt. De een wil dit, de ander dat.

Komende dagen ga ik weer veel solo en dan over 4 beurtjes heb ik mijn 24 check. Dan moet ik laten zien wat ik qua airwork en pattern kan. Wordt dus weer spannend.

Groep 2 van onze klas is ook aangekomen. De rust is dus voorbij. Welk leuk om ze weer te zien, maar ook gek omdat ik al zo in het vliegen zit en zij nog moeten beginnen.

voor nu de groeten en ik meld me denk ik weer als ik voor mijn check zit of daarna.

groetjes
GJ

  • 01 Augustus 2007 - 14:42

    Pa:

    Hallo Gertjan,

    Het gaat toch wel snel allemaal. Een vliegtuig besturen is één maar vliegen waar je heen wilt blijkt dan toch andere koek te zijn. Maar goed, je instructeur vond het goed gaan en dat is belangrijk.

    Succes verder.
    Pa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Mesa

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 April 2008

AYATOLLAH

26 Februari 2008

AIRBUS A310

05 Februari 2008

merville

24 November 2007

WING!!!!

21 November 2007

IFR RATED
Gertjan

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 116
Totaal aantal bezoekers 29425

Voorgaande reizen:

18 December 2007 - 18 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: