weekje navigeren - Reisverslag uit Mesa, Verenigde Staten van Gertjan Wijmer - WaarBenJij.nu weekje navigeren - Reisverslag uit Mesa, Verenigde Staten van Gertjan Wijmer - WaarBenJij.nu

weekje navigeren

Door: Gertjan

Blijf op de hoogte en volg Gertjan

08 November 2007 | Verenigde Staten, Mesa

hallo allemaal,

zoals hierboven staat was deze week, de week van het navigeren. Elke vlucht duurde 2 uur en dus ook een mooie gelegenheid om wat verder weg te gaan. Vrijdag was het nog naar Tuscon heen en weer ongeveer 2 uur vliegen. Wat je eigenlijk nu doet is een heel plan maken, dit indienen bij de controllers en die klaren je dan voor een route richting je bestemming. Je staat ook de hele route onder radar op deze manier en de kans op een botsing wordt ook kleiner uiteraard. Tevens ga je ook hoger zitten omdat je volgens de route een bepaalde hoogte hebt waarop je de bakens kan ontvangen. Gemiddeld ongeveer op 7000 tot 10000 foot, dus tussen de 2 en 3 km hoogte. Iets frisser maar das niet zo erg in deze hitte nog steeds.
Maandag was de planning om met 4 man en 2 instructeurs naar Santa Barbara te gaan. Voor de topograifsche leken dit is ten NW van Los Angeles. Eerst 1 iemand naar Plam Springs, het vroege hollywood is mij vertelt, en dan de voglende naar Santa Barbara. Planning gemaakt, allemaal prima, maar toen kwamen opeens de tijden van de instructeur in de problemen toen we in Palm Springs landen. Ze mogen maar 8 uur lesgeven op een dag en na 1 vlucht stond dat al op iets meer dan 2 uur. Helaas geen Sana Barbara, gewoon weer terug naar Falcon. Achteraf maar goed ook, want er was meer tegen wind dan gepland en het duurde dus lekker lang.
Plan 2 was dan dinsdag naar San Diego te gaan. Een stuk korter dus haalbaar, maar helaas was dispatch weer eens niet in staat om gewoon hun werk te doen. Pech en dus maar naar Prescot, 2 uur vlucht in de bergen. Was leuk maar niet wat we eigenlijk wilde. Dus weer vragen nu voor woensdag en gelukkig kon het. Alleen konden David en Roel niet meer vanwege andere vluchten. Ik ben dus uiteindelijk met Vincent Helmer naar San Diego gegaan.
Om alvast even te zeggen hoe het was: --> onwijs gaaf.
Tijdens VFR was ik ook al die kant op geweest, maar nu was het weer echt voor IFR. Maar dat zal ik zo wel melden.
Eerst vloog Vincent naar Yuma. Erg rustige vlucht. Zelfs even 1 uur de oogjes dicht gedaan.
Vanuit Yuma vloog ik naar San Diego. Het was erg lekker weer op 8000'. Geen turbulentie gewoon rustig. Over de rockies en toen wat we ook al wisten van de voorspelling was het bewolking tijdens de nadering op San Diego international.
Even de ATIS(weer) die je uitluisterd voordat je land.
wind: 290/08 (richting en aantal knopen)
Visibillity: 4 SM (wij moeten mininaal 3 hebben)
ceiling 008 (is 800 foot, wij moeten 500', wij moeten 500 hebben)
temperatuur: 16 graden
dauwpunt: 12 graden (dus net geen regen)
kortom IMC(intrument metreological conditions).
Ik kreeg een klaring voor runway 27 voor de localizer approach. Dit houdt in dat je horizontaal een naald volgt op je instrument en verticaal op bepaalde afstanden mag zakken tot een hoogte en op een bepaalde hoogte level vliegt totdat je de baan ziet. In eerste instantie vloog ik boven de wolken, maar daarna was het vrij wit allemaal, dus in de wolken. Daarna onder de wolken(net) en wachten op de baan. Op 2 mile was hij in zicht en kwam ik met een snelheid van 140 knopen aanzetten. Snel wat afremmen en neerzetten maar.
Ondertussen stonden er 5 grote kisten (737, airubus) op mij te wachten voor take-off. Terecht want een piper arrow is natuurlijk een kist waar je op wacht. Op de runway moest ik alleen wel even opschieten, want op 2 mile achter mij was een 737 die ook moest landen. Gassen dus en van de baan.
Tussen de 737's en zaken jets parkeren en even lunchen in San Diego.
Na 2 uur weer op het vliegveld, klaring krijgen en taxien naar de baan. Even wachten op een 737 die moest landen en eentje die take-off moest en toen mocht ik ook. ik had 3 km baan, maar na 300 meter was ik al take-off. Op zee niveau is de prestatie van de arrow toch beter dan in Falcon waar het wat warmer en hoger is. Op 1000' weer de wolken in en op 1400' kwamen we boven de wolken waar de zon weer volop scheen. Heerlijk gevoel en super gaaf om mee te maken. Na paar 15 minuten was het over met de pret en zaten we boven de rockies en was er geen vuiltje (wolkje) aan de lucht. Yuma weer neer gezet en toen mocht vincent weer terug naar Falcon vliegen. Mooi dagje dus.
Nu zou ik vandaag(donderdag) mijn 23 vliegen, wat nu een module evaluatie is geworden, voorheen was dit een check, maar mijn instructeur had een familie probleem. Jammer dus. Morgen wel weer en dan hopelijk ergens volgende week mijn 28 en die week erop mijn 29 en CPL 4.
Nog 2 weken schat ik en dan mag ik naar huis.
Hoorde dat de oosterschelde alweer dicht is dus ik koop wel een extra trui hier.
groetjes
gertjan

hieronder wat foto's vanaf de grond in San Diego.

  • 09 November 2007 - 12:09

    Elleke:

    Gertje, klinkt allemaal helemaal goed! Ben helemaal trots, maar vind dat je nu toch echt wel een keer weer naar NL. moet komen!
    Ik tel de dagen af!
    Succes nog!
    Liefs Ell,

  • 10 November 2007 - 14:05

    Lau:

    en wie is er bijna jarig... we drinken er vannacht eentje in NL op je en we doen niet moeilijk natuurlijk..;) als je terug bent drinken we er nog eentje op je 26e verjaardag en op het feit dat je weer terugbent en... etc. bis schnell! Xx Lau

  • 11 November 2007 - 11:05

    Eddy & Ineke:

    De meiden zitten lekker op een verwarmd terras in hartje Maastricht en jij zit maar te ploeteren in de USA. Wat kan de wereld toch wreed zijn. Maar in ieder geval willen wij jou ook langs deze weg van harte feliciteren met jouw 26e verjaardag. Wij zullen vanavond samen met Ger op jou toasten. Veel succes gewenst voor de laatste weken.

    Groeten Eddy & Ineke

  • 11 November 2007 - 13:30

    Ton En Margriet Scho:

    Goede morgen Gert-Jan
    Van harte proficiat met je verjaardag. Wensen je het allerbeste voor de komende jaren en vooral veel geluk voor jou en Gerjan10.
    Geniet van de dag.
    Hartelijke groeten,
    Margriet en Ton.

  • 11 November 2007 - 21:07

    Elleke:

    Liever gert,
    Vannacht natuurlijk al uitgebreid gezongen voor je maar nogmaals gefeliciteerd!!
    xx Ell

  • 11 November 2007 - 21:54

    Ger:

    Lieverd,
    Van harte gefeliciteerd!!!! En smul nog maar lekker van die grote amerikaanse taart. Vele dikke verjaardags kussen van mij

  • 12 November 2007 - 08:21

    Femke:

    Gert, beetje laat maar alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Als je weer in NL bent drinken we er een paar

    Liefs Fem

  • 12 November 2007 - 09:06

    Jenneke:

    Ha Gert,
    sluit me aan bij het rijtje felicitatie! Je was jarig, joehoe! Heel veel plezier, geluk en alle liefs samen!
    Jenneke
    ps; wil je de volgende keer iets vertellen over je feestje! dat vind wed ik iedereen interessant!

  • 13 November 2007 - 05:29

    Wouter:

    Gertje!! Hoe is het? Klinkt weer allemaal goed, gaat prima met de opleiding zo te lezen!! Als je ff een beetje opschiet kan je mij straks terug naar Nederland vliegen ;)

    Nog gefeliciteerd met je verjaardag!! Ben net te laat door het tijdsverschil met Australie, maargoed zal er een paar op drinken vanaaf!

    Hier is het nog steeds super, ben de afgelopen week van Perth naar Adelaide gereisd (zo'n 5000 kilometer). Was een erg gafe trip, veel mooie stranden en nationale parken gezien!

    Spreek je,

    X

  • 13 November 2007 - 15:41

    Mama:

    leuk al die reakties op; je bericht en de felicitaties voor je verjaardag. IS de taart op inmiddels ik neem aan van wel. je zult je sjaal en muts wel nodig hebben als je terugkomt het is hier maar 5 gr. LAUWTJE ligt weer heerlijk dte stoven in haar mandje.in spanje is het nog lekker weer tussen 15 en 20 gr. weet je al wat meer over je terugreis?
    oeten we er staan met toeters en bellen of wordt het een rustige stille verwelkoming?/ LIEFS MAMA

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Mesa

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 April 2008

AYATOLLAH

26 Februari 2008

AIRBUS A310

05 Februari 2008

merville

24 November 2007

WING!!!!

21 November 2007

IFR RATED
Gertjan

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 29422

Voorgaande reizen:

18 December 2007 - 18 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: