eerste IFR check - Reisverslag uit Mesa, Verenigde Staten van Gertjan Wijmer - WaarBenJij.nu eerste IFR check - Reisverslag uit Mesa, Verenigde Staten van Gertjan Wijmer - WaarBenJij.nu

eerste IFR check

Door: Gertjan

Blijf op de hoogte en volg Gertjan

14 Oktober 2007 | Verenigde Staten, Mesa

hallo allemaal,

het is weer even geleden, maar hier is even een kleine update van de afgelopen weken.
Na mijn vorige berichtje heb ik die week 1x gevlogen en daar was ik uiteraard niet erg blij mee. Ik heb dan ook een klein gesprekje gehad met de trainingsmanager en dat heeft duidelijk al wat geholpen, want deze week mocht ik weer 4x vliegen. Ook al moet je mensen wel aan dingen blijven herinneren.
Vandaag (zaterdag) heb ik mijn eerste IFR check gehad. En gehaald!!
Het was erg turbulent weer, ik moest om 14.30 vliegen.
De eerste oefeningen waren het intercepten van radialen.
Elk vliegveld heeft vaak bakens die signalen uitzenden waar je op kan vliegen. bijvoorbeeld je kan radiaal 090 graden inbound (naar het baken toe vliegen). Dan vlieg je dus oost van dat baken met een heading van 270 graden. Je hebt een VOR (VHF omnidirectional radio range) deze is erg nauwkeurig, omdat je namelijk een instrument hebt die precies aangeeft of je links, op of rechts van de radiaal zit. En je hebt een NDB (non directional beacon) deze schreeuwt een beetje in het rond en zegt alleen waar het baken is. Niet zo nauwkeurig.
Boven deze bakens kan je ook holdings draaien. Dit betekend dat je in een ovaal boven het baken vliegt, misschien wel eens meegemaakt wanneer je moet wachten om te mogen landen op schiphol. Deze holding moet je dus erg netjes vliegen en ook corrigeren voor wind invloed. Kost wat reken werk, maar dan gaat het ook vaak wel prima.
Als eerste moest ik holden boven een NDB en daarna moest ik holden boven een VOR. Daarna moest ik net als bij VFR wat airwork laten zien. Steep turn, slow flight. Verschil dat je nu alleen maar op je instrumenten kijkt en niet meer naar buiten.
Je bent dus alleen maar bezig met al die instrumenten af te scannen of je nog op hoogte, heading en snelheid zit. Tevens moet je de instructeur weer vertellen wat hij moet doen en wanneer en op welke frequentie bijvoorbeeld.
Erg druk dus, maar erg leuk als het allemaal lukt.
Na 1 1/2 uur was ik weer terug, door elkaar geschud en al, door het weer, maar gelukkig met goed nieuws terug naar huis.
Instructeur was erg tevreden en was ook gelukkig reeel met het beoordelen.

Hopelijk begin ik maandag weer op de simulator om nu een blok met approaches te trainen. Ik zal kijken of ik een mooi voorbeeld om mijn site kan zetten dan krijgen jullie een idee wat dit inhoud.

Hier is het verder allemaal prima, klas 6-2 is bijna weg....joepie....dus kunnen wij lekker door knallen en zijn we hopelijk half november thuis.

groetjes aan iedereen
GJ

  • 14 Oktober 2007 - 07:33

    Pa:

    Hallo Gertjan,

    Gefeliciteerd met het behalen van je 1e IFR check. Nu zoals je zelf schrijft even lekker door knallen om medio november naar Nederland te komen met alle papieren op zak.

    Groetjes
    Pa en Ma

  • 14 Oktober 2007 - 09:20

    Ger:

    Hey lief,
    Nogmaals gefeliciteerd. Met dit nieuws kan mijn dag niet meer stuk!!!!
    Heel veel liefs xxxxx van mij

  • 14 Oktober 2007 - 10:25

    Ell:

    Lieve gert,
    Al heel lang geen berichtje van mij! 1000x sorry! Ik hoor alle verhalen natuurlijk uitbundig en ben supertrots op je!! Hopelijk ben je over ruim een maand lekker weer in het koude kikkerlandje! Je foto's zien er ook geweldig uit! Enorm leuk!
    Hier in Nederland is verder ook alles goed alleen ben ik heel druk met stage en alles nu maar verder is alles goed! Maar kom maar snel terug! Want we missen je!
    xxx Ellie

  • 15 Oktober 2007 - 09:07

    Leon:

    GJ

    Ik snap er geen fuck van, maar gefeliciteerd met de 1ste IFR. Hoeveel van die IFR-en moet je halen voordat je weer naar Nederland mag?

    Verder in Nederland alles ok, blijft hier beetje bij het oude. Wil je bewijs? Kijk maar:
    1 Feyenoord 7 6 0 1 18 16 - 5
    2 Ajax 7 5 2 0 17 26 - 9
    3 PSV 7 5 2 0 17 16 - 1

    Groet en tot snel. Regel effe dat je mee kunt skien.

    Leon

  • 17 Oktober 2007 - 20:41

    Annerieke:

    Ha Gj, Het klinkt allemaal erg indrukwekkend! Fijn dat je nu lekker door kan stomen! Veel succes nog! lfs Anne

  • 12 Februari 2008 - 12:16

    Monica&Aart:

    Ha gertjan, even een hart onder de riem
    Mijn vriendin is hoofdputser bij de klm
    zij zegt dat je voor een baan bijna direct aan de bak kan bij de klm. Schijnen ze nog al veel mensen nodig te hebben. kussen mooc hoe bevalt het nieuwe brilletje? Ga je zeker van stuntvliegen he!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Mesa

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 April 2008

AYATOLLAH

26 Februari 2008

AIRBUS A310

05 Februari 2008

merville

24 November 2007

WING!!!!

21 November 2007

IFR RATED
Gertjan

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 159
Totaal aantal bezoekers 29421

Voorgaande reizen:

18 December 2007 - 18 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: