approaches - Reisverslag uit Mesa, Verenigde Staten van Gertjan Wijmer - WaarBenJij.nu approaches - Reisverslag uit Mesa, Verenigde Staten van Gertjan Wijmer - WaarBenJij.nu

approaches

Door: Gertjan

Blijf op de hoogte en volg Gertjan

21 Oktober 2007 | Verenigde Staten, Mesa

hallo,

zoals al eerder vermeld even een kleine uitleg over approaches. Deze week eerst 2x in de simulator geoefend en vrijdag mijn eerste actual vlucht. Heb alleen maar ILS approaches gedaan. Deze is het meest precies. Je krijgt namelijk precies in het verticale en horizontale vlak informatie of je goed voor de baan zit. Daarvoor ga je allemaal informatie bij halen om het een succesvolle landing te laten worden.
Vooraf kreeg ik een uur durende briefing hierover van mijn instructeur. Heb nu een andere dan bij mijn eerste paar vluchten IFR, en deze is echt goed kan ik wel melden. Hij heeft veel ervaring en zit er bovenop als je afwijkt van je hoogtes, snelheid en koers.
Als eerste ga je uiteraard het weer beluisteren op je bestemming, daarna alle frequenties erin zetten van je communicatie en navigatie. Daarna ga je de approach bestuderen en daarna gaat hij dat ook doen. Je geeft elkaar dan de controls van het vliegtuig, wel zo veilig uiteraard. Daarna moet je de approach briefen. Hierin vermeld je waar je zit, wat je gaat doen, hoe ga je het doen en wat als het niet lukt. Een heel verhaal. En ik moet het van hem eigenlijk uit mijn hoofd doen, hij houdt de approach kaart er wel bij voor me, maar das echt als ik het niet mer weet. Reden is volgens hem dat ik dan niet meer hoef na te denken als ik aan het vliegen ben. Gelukkig krijg ik de kaart terug na de briefing zodat ik altijd kan controleren of het klopt. Daarna is het eigenlijk de checklisten doen en de approach vliegen.
Je vliegt ook onder radar, dus je krijgt instructie wat je moet doen van een controller. Das dus het echte werk zal ik maar zeggen.
Op een bepaald punt wordt je dan overgezet naar de toren van het vliegveld en krijg je toestemming te landen. Op een bepaalde hoogte je decision altitude(ILS) of minimum descent altitude(VOR appproach)
moet je wachten op het teken van je instructeur of je visual hebt en dan mag je kijken naar buiten en landen. Hoor je dit niet dan moet je op je decision altitude de missed approach in gaan, welke weer beschreven staat op je kaart hoe je die moet vliegen.Het verschil tussen de 2 beslissing hoogtes is dat een ILS een precision approach is en een VOR approach NON-precision. Hieronder kun je het verschil ook zien. Bij een ILS ga je van een punt in 1 lijn naar de runway en bij een VOR approach ga je tot een hoogte en blijf je tot een bepaald punt.
Ik snap dat dit allemaal vrij oppervlakkig is, maar ik leg het nog wel uit als ik in NL ben voor de liefhebbers.
In ieder geval het was echt leu kde eerste keer, wel hard werken is het, maar dit is wat je nog je hele leven moet doen als ik hopelijk in die grote jongens mag, dus wel een essentieel iets in de opleiding.

Voor nu was dit het weer. Bekijk de fotos van de kaarten zou ik zeggen.Het zijn overigens niet de kaarten van hier, omdat ik die niet zo snel kon vinden op internet. En heel lui inderdaad, geen zin had om ze te fotograferen of te scannen.Zal wel door de hitte komen. Overigens hoe bevalt het weer om het vriespunt te hebben in NL?? hier nog steeds 35 graden, maar het begint al wel fris te worden, zeker in de ochtend.

groetjes en tot snel
GJ

  • 22 Oktober 2007 - 20:06

    Annerieke:

    Het klinkt allemaal wel erg ingewikkeld!En dat ziet het er op de kaartjes ook uit:) Maar fijn dat jij het in ieder geval begrijpt. Het is hier inderdaad behoorlijk koud aan het worden. Heb vandaag maar weer eens de handschoenen uit de kast gepakt, brrrr. Tot snel. liefs Anne

  • 23 Oktober 2007 - 05:14

    Jenneke:

    Heee vliegenier in spe!hahah ook ik begrijp er weinig van maar lees wel dat je nog steeds hartstikke gepassioneerd bent! MOOI ZO!! Nog een maandje vliegen en dan vlieg je weer naar je liefje! JOEHOE! Hier alles bonn...leer ze nog maar even goed! Trouwens vliegen als het onweert...mag dat?

  • 23 Oktober 2007 - 16:40

    Elleke:

    he gertje!
    Ook ik snap er niks van maar je legt het nog maar een keer uit als we in de cockpit zitten!:P

    tot snel!
    xxxxx

  • 26 Oktober 2007 - 09:31

    Eddy:

    Dat niemand jou nog begrijpt, snap je dat nou. Maar ja voor mij als oud straaljagerpiloot is het dan ook gesneden koek. Gertje, ik wil graag weer gauw met jou golfen. Even doorzetten, dat is jou wel toevertrouwd, en dan snel weer naar Nederland. Groet Eddy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Mesa

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 April 2008

AYATOLLAH

26 Februari 2008

AIRBUS A310

05 Februari 2008

merville

24 November 2007

WING!!!!

21 November 2007

IFR RATED
Gertjan

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 124
Totaal aantal bezoekers 29419

Voorgaande reizen:

18 December 2007 - 18 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: